سامان :: نگین استان چهارمحال و بختیاری
سامان :: نگین استان چهارمحال و بختیاری

سامان :: نگین استان چهارمحال و بختیاری

www.samancity.ir

دالانهای 600 ساله روستای سوادجان محل عبور فاضلاب

دالانهای تاریخی روستای سوادجان از توابع شهر سامان استان چهارمحال و بختیاری با قدمت افزون بر 600 سال رو به تخریب رفته و به محل عبور فاضلاب تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، روستای سوادجان یکی از 11 روستای هدف گردشگری استان چهارمحال و بختیاری است که به دلیل پتانسیلهای تاریخی، سیاحتی و گردشگری در زمره این روستاها قرار گرفته است.

روستای سوادجان با باغ های سرسبز و درختهای سر به فلک کشیده در حاشیه روستا و در کنار رودخانه زاینده رود واقع شده که در زمینه اکوتوریسم حرفهای زیادی برای گفتن دارد.

از ویژگی منحصر به فرد این روستا می توان آثار تاریخی و مذهبی در کنار طبیعت بکر رودخانه زاینده رود دانست و همچنین امام زاده سید سلیمان از نوادگان امام موسی کاظم (ع)، دالانهای تاریخی، باغ های بادام، چمنزار، درختان چنار سر به فلک کشیده، قایقرانی  بر روی آبهای خروشان، نزدیک بودن به پل تاریخی هوره و ... از دیگر امتیازات گردشگری و جذب توریسم  این روستاست.

عبور فاضلاب از دالانهای تاریخی روستای سوادجان

این روستا دارای دالان های (ساباط) قدیمی بسیار با ارزشی به طول یک کیلومتر است که از معماری زیبایی برخوردار است.

قدمت این دالانها افزون بر 600 سال پیش به دوره صفویان بر می گردد و چهار ورودی در نقاط مختلف دالانها وجود داشته که آنها را به هم متصل می کند.
 
چهار گوشه دالانها چهار برج دیده بانی وجود داشته که در گذشته بسیار دور به دلیل عدم امنیت و وجود راهزنها از روستا محافظت می شد.
 
 
دهیار روستای سوادجان در گفتگو با خبر نگار مهر اظهار داشت: با توجه به اعتبارات بسیار اندک دهیاری توان باز سازی و مرمت و حفظ این دالانها را نداد و به رغم مکاتبات فراوان و ارسال گزارشات به اداره کل میراث فرهنگی به گردشگری استان تا کنون هیچ گونه اقدامی از سوی اداره مذکور صورت نگرفته است.
 
قاسم کریمی بیان داشت: چنانچه در سال جاری نیز اعتباری جهت مرمت و حفظ اثار در نظر گرفته نشود این بافت با ارزش به صورت کامل تخریب خواهد شد.
 
وی افزود: موضوع ثبت دالانها در آثار ملی کشور توسط دهیاری و میراث استان اقدام شده که در سال جاری به ثبت آثار ملی خواهد رسید.
 
 
یکی از گردشگران در روستای سوادجان در گفتگو با خبر نگار مهر اذعان داشت: عدم وجود روشنایی مناسب دالانها باعث شده که گردشگران و مسافران و علاقه مندان به اثار تاریخی توقف کوتاهی در دالانها داشته باشند و به صورت سطحی از آن گذر کنند در صورتی که این دالانها نشان دهنده سبک معماری مربوط به بیش از 600 سال است.
 
یکی از اهالی روستای سودجان در گفتگو با خبرنگار مهربا بیان اینکه  سیستم بهداشتی برای دفع فاضلاب در قسمت دالانها وجود ندارد، بیان داشت: با وجود سکونت بعضی از اهالی روستا در این قسمت، فاضلابها محیط غیر بهداشتی در دالانها را به وجود آورده  و دالانهای تاریخی این روستا محل عبور فاضلاب خانگی شده است.
 
وی افزود: دالانها در اثر بارش باران و عدم رسیدگی برای مرمت و بازسازی در حال تخریب هستند و تنها جایگاه برای تجمع نخاله های ساختمانی و زباله ها شده است.
 
 
یکی دیگر از اهالی در گفتگو با خبرنگار مهر به دفع غیر بهداشتی فاضلاب و ایجاد مشکل برای اهالی ساکن در قسمت دالانها اشاره کرد و عنوان کرد: از سازمان مربوطه درخواست توجه به این اثار ارزشمند ملی را داریم و همچنین خواستار رسیدگی به بهداشت و سلامتی ساکنان این منطقه  هستیم.
 
بخشدار سامان در گفتگو با خبرنگار مهر  در این رابطه اذعان داشت: آثار تاریخی یکی از مهمترین میراث کشور محسوب می شود که متاسفانه سازمان میراث فرهنگی استان به اثار تاریخی بخش سامان توجه زیادی نکرده است.
 
وی با بیان اینکه با بی توجهی میراث این آثار با ارزش باعث تخریب بسیاری از این آثار شده است، تاکید کرد:  قلعه تاریخی هوره و دالانهای روستای سوادجان که هم اکنون در حال تخریب وخراب شدن هستند.
 
به گزارش مهر، با توجه به این که دانشگاه شهرکرد و دانشگاه آزاد اسلامی دانشجویان رشته معماری را برای بازدید از نوع سبک معماری و تاریخی دالان ها به این منطقه می اورند متاسفانه آن گونه که باید به آثار تاریخی اهمیت داده نشده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد