سامان :: نگین استان چهارمحال و بختیاری
سامان :: نگین استان چهارمحال و بختیاری

سامان :: نگین استان چهارمحال و بختیاری

www.samancity.ir

سامان ،جذاب ترین جاذبه گردشگری

شهر سامان یکی از مهم ترین نقاط پرجاذبه ایران زمین دارای ویژگی­ها و قابلیت­های با ارزش بی نظیر و گاهی منحصر به فرد و توام با جذابیت­های تاریخی و فرهنگی است. 


آب و هوای مناسب و معتدل، وجود زاینده رود و پل زمانخان، وجود آسیاب های آبی در اطراف زاینده رود، باغات فراوان بادام و هلو در این شهر و همچنین تفرجگاه­های حاشیه زاینده رود با دهکده های توریستی اطراف آن سامان را نگین زیبایی های چهارمحال و بختیاری در فروردین ماه کرده است.


باغ ها و درختان مختلف میوه در مسیر شهر سامان و پل زمانخان مناظر بدیع و شگفت انگیزی را برای مسافران و گردشگران در تمام فصل های سال ایجاد کرده است. 


خروش رودخانه زاینده رود در زیر پل یکی از زیباترین جلوه های زیبای منطقه گردشگری سامان که بکر بودن منطقه را چند برابر کرده است.


پل زمان خان به عنوان یک سیاحتگاه مفرح ملی، در حاشیه زاینده رود با برخورداری از باغستان های بسیار چشم انداز بدیعی از جاذبه های کم نظیر کشوری است که با شماره 1744 در فهرست آثار ملی ثبت و سالانه پذیرای میلیون ها مسافر و گردشگر است. 


دهکده سیاحتی زاگرس دارای واحدهای اقامتی ویلایی، مشرف به زاینده رود و پل زمان خان بوده و در مجاورت این پل تاریخی بنا شده که فرصتی برای اقامت مسافران و گردشگران این منطقه و پایداری گردشگر در سامان را فراهم کرده است. 


بنای پل تاریخی زمان خان به دوره صفویه باز می گردد، این پل 30 متر طول و 13 متر ارتفاع با دو دهانه هشت متری جناغی دارد. 


در مسیر زاینده رود روستاهای زیبای ˈهورهˈ ، ˈیان چشمهˈ و ˈیاسه چاهˈ و روستاهای چم های چندگانه سامان، با چشم انداز زیبای بهاری در میان باغ های بادام و گردو ، دیدنی تر از آن است، که با رنگها و واژگان به وصف آید. 


باغات بادام سامان در فصل بهار و نوروز با 12 هزار هکتار با شکوفه های زیبابی خود بار تمام زیبایی منطقه سامان را در نوروز بردوش می کشد چشم هر بیننده ای را مسحور خود می کند.


بخشدار سامان توسعه و رونق صنعت گردشگری در شهرستان سامان را ضروری دانست و افزود: باید با استفاده مطلوب تر از ظرفیت ها و ایجاد زیرساخت ها به افزایش تقاضای سفر در این شهرستان بیش از پیش توجه شود. 


ˈاصغر مظفریˈ در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، بر ضرورت زیباسازی روستاها و جلوگیری از آلودگی محیط زیست در بخش سامان برای ایام نوروز تاکید و تصریح کرد: فرهنگ سازی در خصوص زیباسازی روستاها و جذف مسافر در روستاهای این منطقه باید مورد توجه قرار گیرد. 


وی با بیان اینکه منطقه سامان استعداد بالای فرهنگی و سیاحتی دارد، افزود: ورود مسافر و گردشگر نقش به سزایی در درآمد مردم روستاها و توسعه روستا دارد و می تواند اشتغال بسیاری ایجاد کند.


بخشدار سامان تصریح کرد: ساخت سرویس های بهداشتی، بهسازی فضاهای اطراف پل تاریخی زمانخان، مرمت پل و گسترش پارکینگ برای ارائه خدمات بهتر به مسافران و گردشگران این منطقه گردشگری از مهم ترین نیازهای فعلی منطقه گردشگری سامان است. 


مظفری، رفع مشکلات محدوده سیاحتی پل زمانخان با استفاده از درآمدهای این جاذبه استان را یک اولویت اساسی دانست و از مسوولان خواست در برنامه ریزی های به این منطقه توجه ویژه داشته باشند. 


وی اظهار داشت: پل تاریخی زمانخان به عنوان یک سیاحتگاه مفرح ملی با پذیرش سالانه صدها هزار گردشگر از گوشه و کنار کشور، نیازمند تدوین یک طرح جامع گردشگری و تسریع در اجرای آن است. 


وی، بررسی راهکارهای توسعه خدمات رسانی در این بخش را مورد تاکید قرار داد و گفت: بررسی راهکارهای جذب گردشگر، اصلاح و تقویت شبکه تأمین آب و برق، تعیین مبلغ ورودی از هر گردشگر، تعیین میزان تعرفه خودروهای ورودی به پارکینگ این مجتمع و ساماندهی سفره خانه های سنتی از برنامه ریزی های مورد نیاز در این محدوده است. 


مظفری گفت:با توجه به ورود سالانه صدها هزار نفر گردشگر به این منطقه مهم ترین اولویت این بخش، نگاه ویژه و جدی به امر گردشگری و جذب گردشگر پایدار در سامان است. 


وی ساماندهی کانون های گردشگری را از راهکارهای جذب گردشگر عنوان کرد و گفت: با تجهیز مجتمع های تفریحی سیاحتی، هتل ها، محل های اقامتی و پذیرای در حال ساخت زمینه ایجاد اشتغال در بخش گردشگری این استان فراهم خواهد شد. 


مظفری تصریح کرد: بدون مشارکت بخش خصوصی و اجرای سیاست های کلان و حمایتی دولت، توسعه گردشگری امکان پذیر نیست. 


شهردار سامان نیز گفت: ستاد اسکان مسافران نوروزی در سه محل برای ارائه خدمت به مسافران نوروزی در این شهر فراهم شده است.


ˈمحسن حیدریˈ افزود: شرکت رفاه گستر، ستاد گردشگری دائمی شهر سامان و دهکده توریستی زاگرس مسوولیت میزبانی مسافران را برعهده دارند.


وی افزود: تمامی اقدامات و برنامه ریزی های تفریحی و اقامتی رفاه مسافران و گردشگران در ایام نوروز فراهم شده است. 


شهردار سامان افزود: با پیش بینی تمهیدات، تجهیزات و امکانات لازم برای پذیرایی از مهمان های نوروزی امید است بتوان قابلیت های طبیعی و فرهنگی سامان و استان را به مردم کشور به نحو شایسته معرفی کنیم. 


مدیرکل میرات فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری نیز گفت: طرح جامع منطقه نمونه گردشگری سامان در 90 هکتار در کارگروه گردشگری استان تصویب شده و تمامی اقدامات لازم از سوی این اداره کل انجام شده است. 


ˈمژگان ریاحیˈ افزود: سرمایه گذار این طرح نیز مشخص شده که به محض دریافت پروانه ساخت، عملیات اجرای منطقه نمونه گردشگری سامان آغاز خواهد شد. 


وی تصریح کرد: هتل، متل، مهمانسرا، رستوران، بازار شهر، پست، درمانگاه، پیست دوچرخه سواری، اسب سواری، بالن سواری، کوهنوردی، سالن بولینگ، بیلیارد، نمایشگاه تجاری، مرکز همایش ها، باغ کودکان و تله کابین از مهم‎ترین زمینه های سرمایه گذاری در این منطقه نمونه گردشگری است. 


مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ادامه داد: دریاچه سد زاینده رود، رودخانه زاینده رود، پل زمانخان، باغات و مزارع پیرامون رودخانه، امامزاده بابا پیراحمد و جاده چهارخطه از مهم ترین مزیت های منطقه نمونه گردشگری سامان به شمار می‎رود. 


ریاحی افزود: در مناطق نمونه گردشگری با حفظ قوانین و مقررات محیط زیست و مناطق طبیعی و سازگار با محیط بر اساس مطالعات مصوب می توان انواع موضوعات و تأسیسات گردشگری و خدمات وابسته را ایجاد کرد. 


وی افزود: منطقه سامان یکی از بکرترین و مهم ترین جاذبه های گردشگری استان چهارمحال و بختیاری است که سهم بسزایی در جذب گردشگر در تمامی فصل های سال را دارد.

نظرات 1 + ارسال نظر
همشهری از راه دور سه‌شنبه 6 فروردین 1392 ساعت 12:40

دوستان ساخت پالایشگاه شوراب چقدر صحت داره شما ها چیزی شنیدید؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد