سامان :: نگین استان چهارمحال و بختیاری
سامان :: نگین استان چهارمحال و بختیاری

سامان :: نگین استان چهارمحال و بختیاری

www.samancity.ir

تشکیل زنجیره انسانی در حمایت از زاینده رود در چهارمحال و بختیاری / نگرانی ازانتقال آب توسط تونل گلاب

زنجیره انسانی در راستای حمایت از عدم انتقال آب از طریق تونل گلاب در شهرستان سامان استان چهارمحال و بختیاری در حاشیه زاینده رود برگزار می شود.

فعالان محیط زیست و کارشناسان حوزه آب بر این باورند که احداث تونل گلاب و انتقال و انحراف زاینده رود صدمان جبران ناپذیری به شهرستان سامان چهارمحال و بختیاری وارد می سازد.

در همین راستا برای حمایت از رودخانه تاریخی زاینده رود در روز جمعه زنجیره انسانی برای جلوگیری از احداث تونلهای گلاب در حاشیه زاینده رود در استان چهارمحال و بختیاری با حضور اهالی و کشاورزان شهرستان سامان و فعالان محیط زیست و... تشکیل می شود.

نایب رئیس انجمن زیست محیطی تسنیم چهارمحال و بختیاری در این خصوص اظهار داشت: حفر تونل‌های گلاب 1 و 2 و انحراف جریان زاینده‌رود در محدوده استان چهارمحال و بختیاری اضافه بر نابودی اکوسیستم بخشی از رودخانه زاینده‌رود که در استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است، معیشت و زندگی مردمان منطقه سامان و ۲۲ روستای حاشیه این رودخانه در محدوده استان چهارمحال و بختیاری را با تهدیدهای جدی مواجه می‌کند.

 هومان خاکپور ادامه داد: اعتراضات اجتماعی مردم منطقه به این تونل‌های انحراف آب از اوایل سال ۱۳۹۰ آغاز شد و با تجمعات متعدد نگرانی‌های خود برای احتمال خشک شدن باغات‌شان ابراز کردند. به‌رغم این اعلام مخالفت‌ها و نارضایتی‌های اجتماعی و مخالفت‌های کارشناسی مسئولین استان و عدم توجیه حفر این تونل‌ها از نقطه نظرهای اقتصادی، فنی، اجتماعی و زیست محیطی؛ متأسفانه وزارت نیرو در خصوص توقف عملیات اجرائی این تونل اقدام انجام نداده و به‌نظر می‌رسد برنامه‌ای برای توقف آن هم ندارد.

وی ادامه داد: تشکیل زنجیره انسانی در روز جمعه در ادامه روند همین انتقادات اجتماعی است که توسط تشکل‌های مردم نهاد استان برنامه‌ریزی شده است تا از این طریق فریاد حقوق تضیع شده مردم منطقه و اکوسیستم این بخش از رودخانه زاینده‌رود به گوش دست‌اندرکاران و تصمیم‌گیران ارشد کشوری برسد.

فرماندار شهرستان سامان نیز در این خصوص با اشاره به خسارات انتقال آب از طریق تونل در استان چهارمحال و بختیاری به خبرنگار مهر گفت: با احداث تونل سوم کوهرنگ چشمه های مهم منطقه از جمله چشمه بزرگ مروارید، چشمه دشت زرین خشک شده و به محیط زیست و سرمایه مردم منطقه خسارت زیادی وارد شده است.

اسفندیار قربانی اظهار داشت: تونل گلاب فاقد طرح توجیه اقتصادی، مطالعات زیست محیطی و مجوزات قانونی است و خسارات جبران ناپذیری به منطقه وارد می کند.

وی با بیان اینکه با تغییر و انحراف جریان طبیعی و تاریخی رودخانه زاینده رود دیگری آثاری از قطب گردشگری استان( شهرستان سامان)  وجود نخواهد داشت و حاشیه رودخانه زاینده رود رونق اقتصادی نخواهد داشت، اذعان داشت: نقش آب جنبه توریستی و گردشگری آن در این شهرستان بیش از جنبه عمومی است.

قربانی با بیان اینکه برداشت آب یک مسیر خاص در این شهرستان و استان دارد، تصریح کرد: بحث گردشگری در این استان در زمینه پتانسیل و ظرفیت شهرستان سامان برای جذب گرشگری در استان فراگیرتر و گسترده تر است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر برای حل این مشکل باید مردم در جریان این بحث مهم قرار گیرند، بیان داشت: روز جمعه هشتم آذر ماه زنجیره انسانی دفاع از حقوق مردم استان چهار محال و بختیاری در راستای انتقال آب از طریق تونل گلاب در شهرستان سامان تشکیل می شود.

زاینده رود متعلق به نسل آینده است و این رودخانه یک رودخانه جهانی است

رئیس خانه کشاورز چهار محال و بختیاری نیز در این خصوص در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه با خشک شدن زاینده رود در چهار محال و بختیاری شناسنامه اهالی شهرستان سامان از بین خواهد رفت، بیان داشت: زاینده رود متعلق به نسل آینده است و این رودخانه یک رودخانه جهانی است.

سید طاهر نوربخش با اشاره به اینکه تونلهای مخرب 1و 2 گلاب هیچ گونه مجوز قانونی ندارد، یادآور شد:  باید در این خصوص تحقیقات و کار کارشناسی انجام شود.

وی با بیان اینکه امروزه دفاع از زاینده رود مهم ترین تصمیم و دغدغه مردم و مسئولین است، بیان داشت: حفظ زاینده رود در استان از اهمیت بالایی در تمام بخشها برخوردار است.

نظرات 1 + ارسال نظر
x چهارشنبه 6 آذر 1392 ساعت 22:06

ُلام.
یه انتقاد:
شما بلدی فقط از سایت های دیگه کپی برداری کنی؟ بدون اینکه به خودتون زحمت بدید. حداقل بنوی منبع این خبرها، خبرگزاری مهر هستش.

در متن خبر ها به اینکه منبع خبر کدام سایت یا خبرگزاری است اشاره شده است. اگر تا انتها مطالعه کنید، متوجه می شوید.
ضمنا اساس عملکرد خبرگزاری ها این است که خبر تولید و دیگران هم از ان استفاده کنند و این به معنی کپی برداری نیست

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد