سامان :: نگین استان چهارمحال و بختیاری
سامان :: نگین استان چهارمحال و بختیاری

سامان :: نگین استان چهارمحال و بختیاری

www.samancity.ir

ریزش کوه در جاده دسترسی روستای گردشگری سوادجان/ بسته شدن یک طرف جاده و بی توجهی مسئولان

به گزارش خبرنگار مهر، استان چهارمحال و بختیاری استانی روستایی است و با وسعت کم خود روستاهای بسیاری را در خود گنجانده است. این استان دارای بیش از 850 روستای کوچک و بزرگ است که هر کدام از این روستاها دارای ویژگی های منحصر به فردی است که اگر به صورت شایسته مورد توجه قرار گیرد باعث رشد و توسعه روستا می شود.

شهرستان سامانی یکی از شهرستانهای جدید و مهم استان چهارمحال و بختیاری به شمار می رود و به علت قرار گرفتن در کنار رودخانه زاینده رود و داشتن شرایط خاص آب و هوایی به مرکز تولیدات باغی استان تبدیل شده است.

همچنین در این شهرستان روستاهای کوچک و بزرگی وجود دارد که هر کدام به علت داشتن ویژگی های تاریخی و طبیعی به عنوان روستاهای گردشگری مطرح هستند.

روستای سوادجان یکی از روستاهای تاریخی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاری در شهرستان سامان به شمار می رود که قرار گرفتن آثار تاریخی مانند دالانهای تاریخی در کنار طبیعت زیبا و رودخانه زاینده رود هر ساله مسافران بسیاری را به این منطقه می کشاند.

 هم اکنون یک طرف محور مواصلاتی روستای سوادجان که یکی از روستا های هدف گردشگری استان است در پی ریزش کوه بسته شده است.

بارش باران های در روزهای اخیر موجب ریزش کوه کنار جاده شده و این امر باعث شده که یک طرف جاده اصلی این روستا که که محور مواصلاتی بین دهستان هوره و روستاهای بالا دست از قبیل صادق آباد ، یاسه چاه، مارکده ، گرمدره و ... است بسته شود و مشکلات بسیاری را در این خصوص ایجاد کرده است.

ریزش کوه در جاده برای هم محلی این منطقه شناخته شده است اما برای گردشگران و مسافران این امر شناخته شده نیست و می تواند خطرات جانی و مالی برای آنها ایجاد کند.

جاده روستای سوادجان از یک طرف به کوه و از طرف دیگر به سمت رودخانه است و همین امر بسیار خطرناک است.

این جاده البته در چند روز اخیر یک حادثه به همراه داشته است، سقوط یک سنگ از سرقله موجب وقوع یک تصادف شده که خودرو فرد آسیب دیده به سمت رودخانه پرتاب شده است.

علاوه بر این مورد با ریزش سنگ های بزرگ در جاده عبور و مرور در این منطقه بسیار سخت شده و کسانی که در این مسیر تردد می کنند باید از جاده هوره – دشتی رفت و آمد داشته باشند.

بی توجهی اداره کل راه و شهرسازی در خصوص جاده روستای سوادجان

بخشدار زاینده رود در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه مشکل جاده روستای سوادجان از سوی بخشداری زاینده رودپیگیری شده است، ادامه داد: عدم پیگیری و بی توجهی اداره کل راه و شهرسازی در این موضوع وجود داشته است.

عیسی ملکی با بیان اینکه مردم نسبت به وضعیت این جاده معترض هستند، بیان داشت: باید حداقل شاخص های راه و ترافیک در مناطق توریستی و گردشگری محیا شود.

وی با اشاره به اینکه در جلسات متعدد اصلاح و لکه گیری و از بین بردن نواقص راه های حاشیه زاینده رود مورد برسی قرار گرفته است و قرار بر این بود که نواقص قبل از سرما بر طرف شود، بیان داشت: در مورد جاده سوادجان با مدیرتی بحران صحبت شده و قرار شد که هر گونه اتفاق در این جاده رخ داد بر عهده مدیریت بحران و اداره راه و شهر سازی باشد.

ریزش پی در پی کوه خودروها را تهدید می کند

دهیار روستای سوادجان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه جاده ورودی روستای سوادجان یکی از جاده های مواصلاتی در این ناحیه است، اظهار داشت: این جاده با شروع بارندگی ها  ریزش های پی در پی کوهستان پر از سنگ وخاک شده و هم اکنون نیز خودروهایی که در این جاده تردد می کنند را تهدید می کند.

قاسم کریمی افزود: در حالی که خاکبرداری صورت می پذیرد که این اقدامات اقدام اصولی و پایه ای برای این جاده نیست، این جاده دیوار حائلی به طول حداقل 30 متر نیاز دارد.

وی با اشاره بر اینکه خاک و سنگ کوه های منطقه سست و همراه با ریزش است، گفت: خاکبرداری در این جاده هیچ اثر مفیدی ندارد و مکاتبات لازم برای اجرای دیوار حائل در این منطقه صورت گرفته است اما تاکنون اداره راه و شهرسازی هیچ گونه اقدامی انجام نداده است.

کریمی با بیان اینکه در این جاده تصادفات نیز رخ داده است، اذعان داشت: مسئولین امر باید در مورد این جاده هرچه سریعتر اقدام نمایند.

نیاز به اعتبار 300 میلیون تومانی برای حل مشکل جاده روستای سوادجان

رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان سامان با بیان اینکه جاده روستای سوادجان از قسمت بالا شیب تپه ریزش دارد، بیان داشت: تنها راه حل بر طرف کردن این مشکل دیوار حائل است که با تامین اعتبار این طرح اجرایی می شود.

فریدون برهانی با بیان اینکه تاکنون بیش از 120 سرویس خاکبرداری در این منطقه انجام شده اما هیچ گونه تاثیری نداشته است، بیان داشت: انجام دیوار حائل برای جاده به اعتباری بالغ بر 300 میلیون تومان نیاز است.

وی با اشاره بر اینکه این وضعیت سه سال است که در جاده ورودی روستای سوادجان به وجود آمده است، اذعان داشت: با انجام دیوار حائل در این جاده مشکل ریزش برطرف خواهد شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد