سامان :: نگین استان چهارمحال و بختیاری
سامان :: نگین استان چهارمحال و بختیاری

سامان :: نگین استان چهارمحال و بختیاری

www.samancity.ir

قنات « لغدنبه » سامان مسدود شد

کارشناس مسئول احیای قنوات اداره کل جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری گفت: قنات لغدنبه سامان به عنوان قدیمی ترین و معروفترین قنات کشور، در این استان، به دلیل بارندگی های پاییزی اخیر مسدود شد.

سید طاهر نوربخش با بیان اینکه یکی از میله های این قنات بر اثر بارندگی های اخیر فرو نشسته است، افزود: این قنات دارای 115 میله می باشد.

وی، طول قنات لغدنبه را سه هزار و 500 متر و عمق مادرچاه آن را 38 متر اعلام کرد و افزود: میزان خسارت وارد شده به این قنات، 300 میلیون ریال برآورد شده است.

کارشناس مسئول احیای قنوات اداره کل جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری تأکید کرد: در آینده ای نزدیک، برای بازگشایی و رفع انسداد این قنات اقدام می شود.

نوربخش، میزان آبدهی این قنات در 10 سال گذشته را بدلیل خشکسالی های اخیر، 200 لیتر در ثانیه اعلام کرد و گفت: این قنات، آب 500 هکتار از زمین های کشاورزی و باغ های مربوط به 400 خانوار را تأمین می کند.

« لغدنبه » یکی از مهمترین، قدیمی ترین و معروفترین قنوات کشور، با 500 سال قدمت، در شهرستان سامان استان چهارمحال و بختیاری است که مزارع و باغات بزرگ و زیادی تحت آبیاری آن قرار دارد.

این قنات جزء پر آب ترین قنات ها و کاریزهای این منطقه به حساب می آید که کشاورزی مردم سامان، بدون این قنات، تقریباً رونقی ندارد.

گفته می شود؛ قنات « لغدنبه » از گذشته، برای مردم حاشیه رودخانه زاینده رود، دارای ارزش اقتصادی و معنوی بوده و مردم سامان و مناطق اطراف، آداب و رسوم خاصی برای این قنات انجام می دادند، مثلاً از قدیم آب این قنات خشک می شد و مردم در مورد جوشش دوباره آب این قنات، عقایدی داشتند که مراسم عقد آب یکی از این رسوم است.

وجه تسمیه قنات « لغدنبه » به این خاطر است که زمین ها و خاک مزارع اطراف این قنات، از مرغوبیت بالایی برخوردار هستند و بواسطه آب این قنات، کشاورزی و دامپروری در این اراضی رونق خوبی داشته است.

« بروی » فرخشهر، « جعفر آباد » سفید دشت، و « رباط » فرخشهر ( شهرکرد ) از دیگر قنات های قدیمی در استان چهارمحال و بختیاری می باشند.

شهرستان سامان، از شهرستان های 9 گانه استان چهارمحال و بختیاری، با بیش از ۳۴۴۸۶ نفر جمعیت می باشد که مرکز آن ( شهر سامان ) در فاصله 22 کیلومتری شهرکرد ( مرکز این استان ) قرار دارد.

این شهرستان، به دلیل قرار گرفتن در حاشیهٔ رودخانه زاینده رود، از موقعیت های مناسب کشاورزی، باغداری و گردشگری برخوردار است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد